Doornroosje
loader

1st Music Meeting XS

Mayra Andrade + Kassé Mady Diabaté

Vincent Peirani & Emile Parisien + Metá Metá

In het feestelijke 30ste geboortejaar van Music Meeting krijgt het Nijmeegse internationale muziekfestival een dochtertje: 1st Music Meeting XS. Verdeeld over zondagmiddag en –avond staan de schijnwerpers op vier bijzondere internationale acts, waarvan twee premières voor Nederland. Het eigentijdse Kaapverdische lied, de Malinese traditie, Franse jazz en indiepop uit Brazilië – in compacte vorm staat ook MMXS garant voor muzikaal avontuur. Het motto is en blijft: de beste muziek die je zelden ziet.

Mayra Andrade (Cabo Verde)

Geboren in Havana, Cuba, met een jeugd die in Senegal, Angola, Duitsland en Kaapverdië werd doorgebracht, is het niet vreemd dat zangeres Mayra Andrade de Kaapverdische traditie injecteert met wereldse muzikale invloeden. Net als de Braziliaanse singer/songwriter Caetano Veloso, een inspiratiebron die Andrade vaak noemt, combineert deze jonge zangeres traditie met een actueel geluid. Vanaf haar debuutalbum Navega (2006) wordt Andrade samen met gitarist Tcheka gezien als de nieuwe generatie van Kaapverdië, die lokale tradities als funaná en morna slim combineert met Braziliaanse en Cubaanse invloeden. Dit zonder dat de zeggingskracht van de Kaapverdische traditie verwatert: Andrade’s kraakheldere stem beroert zowel een groeiend internationaal publiek als de critici.

Kassé Mady Diabaté (Mali)
Kassé Mady Diabaté, telg uit de roemrijke Diabaté dynastie van zangers en musici, beschikt over één van de markantste stemmen in Mali. Zijn carrière neemt in de jaren zestig een hoge vlucht als lid van befaamde orkesten, zoals Orchestre Régional Super Mandé de Kangaba en Las Maravillas de Mali. Het zijn deze supergroepen uit de hoogtijdagen van de West-Afrikaanse muziek, waarin vaak ook een heldere Cubaanse invloed klonk, die Diabaté beroemd maken. In de decennia daarna speelt de zanger een opvallende rol in minstens zo spraakmakende wereldmuziekalbums, zoals Songhai 2 en AfroCubism. Op het onlangs verschenen album Kiriké (uitgebracht door het Franse label No Format) keert Diabaté terug naar de klassieke, akoestische Malinese traditie. Samen met de jonge koravirtuoos Ballaké Sissoko breekt Kasse Mady in kwartetbezetting een lans voor de Malinese muziek, waarvan de heldere precisie en emotionele zeggingskracht doen denken aan de beste kamermuziek uit de Westerse klassieke muziektraditie.

Vincent Peirani & Emile Parisien (Frankrijk)
Op 11-jarige leeftijd begint Vincent Peirani (1980) met de accordeon, en aanvankelijk speelt hij louter klassieke muziek. Vijf jaar later besluit Peirani de koers naar jazz te verleggen en daartoe een studie in Parijs te beginnen. Waar zijn muzikale achtergrond aanvankelijk met scepsis door de jazzgemeenschap wordt benaderd, weet hij zichzelf snel in de kijker te spelen met een volstrekt overtuigend pleidooi voor de accordeon – geen gebruikelijke instrument in de jazz. Begin dit jaar verscheen Belle Époque op het Duitse jazzlabel ACT, waarop Peirani samen met sopraansaxofonist Emile Parisien (1982) een indringende, filmische sfeer weet op te roepen. Parisien studeerde klassieke en hedendaagse muziek aan het conservatorium van Toulouse en wist met spraakmakende optredens tijdens het festival Jazz à Marciac erkenning te oogsten. Zo roemt All About Jazz Parisiens technisch perfectionisme en brede blik, die zijn muziek “radicaal onclassificeerbaar” maken. Als duo citeren Peirani en Parisien subtiel uit de jazzgeschiedenis. Tegelijkertijd zet het virtuoze klankonderzoek hun muziek onder een meeslepende, filmische spanning. In juni van dit jaar werden Parisien en Peirani allebei gelauwerd met de prestigieuze Franse onderscheiding Victoires du Jazz. Samen speelt dit duo voor het eerst in Nederland.

Metá Metá (Brazilië)
Ergens tussen Braziliaanse Tropicália en Nigeriaanse afrobeat, maar zonder tot de cliché’s van deze genres te vervallen, laat Metá Metá nieuwe muziek ontstaan. Met veelal ritmes uit de Afro-Braziliaanse candomblé als basis brengt deze groep uit São Paulo frisse composities, die doen denken aan zowel New Yorkse no wave helden zoals James White & the Blacks, als eigentijdse groepen, zoals Vampire Weekend, Fool’s Gold en Antibalas. De muziek van Metá Metá wemelt van de citaten en ademt een hyperintelligente blik op de afrolatin muziekgeschiedenis. Avantgardistische erupties staan de dansbaarheid geen moment in de weg, en of dit nu wereldmuziek, freejazz of indiepop moet heten laat men zelf wijselijk in het midden. Ook dit concert is een primeur voor Nederland.

Ticketsoorten
Voor 1st Music Meeting XS zijn 2 soorten tickets verkrijgbaar: zit- en sta-tickets. Een zit-ticket geeft recht op een zitplaats (ongeplaceerd) tijdens de eerste 3 concerten van het festival.
Een zit-ticket kost EUR 27,50 in de voorverkoop, een sta-ticket EUR 22,50; beide prijzen zijn exclusief service- en transactiekosten.
Als er op 30 november nog kaarten beschikbaar zijn, kosten deze vanaf 14.30 uur aan de dagkassa van Doornroosje EUR 33,- (zit-ticket) en EUR 28,- (sta-ticket).

lees meer
Bekijk de foto's (Meta Meta)
Bekijk de foto's (Peirani & Parisien)
Bekijk de foto's (Kassé Mady Diabaté)
Bekijk de foto's (Mayra Andrade)