The Residents – pioniers van de Amerikaanse avant-garde – trappen hun Europese tournee vanavond af in Doornroosje.
Naïviteit, atonale onschuld en speelse pretentie zijn al 45 jaar de vaste waarden voor het experimentele avant-gardecollectief The Residents. De gemaskerde creatievelingen uit San Francisco worden geroemd om hun collage-achtige deconstructies van de Amerikaanse muziekgeschiedenis. Bizarre combinaties van George Gershwin en James Brown of John Philip Sousa en Hank Williams worden afgewisseld met conceptalbums met onvergetelijke titels als ‘The Third Reich ’n Roll’.
Op hun recente album ‘The Ghost of Hope’ (2017) is het weer raak met composities gewijd aan grote Amerikaanse treinrampen. Hun iconische oogbal-maskers hebben plaatsgemaakt voor gigantische snavels. Wie er achter de kostuums van The Residents schuilgaat is niet belangrijk, het spel met identiteiten en uiterlijke schijn maakt deze avant-gardisten zo uniek.
Hun podiumpresentatie is minstens even interessant als de muziek. De groep wordt erkend als pionier in de mediakunst, hun vroege videoclips zijn zelfs opgenomen in de collectie van het Museum of Modern Art in New York.
“The Residents are grand American mavericks in the tradition of Raymond Scott, Frank Zappa, Charles Ives, and Harry Partch” – East Bay Express